Artikel Depot
Image default
Internet marketing

Wat is SEO?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. SEO is het proces van het nemen van stappen om een website of stuk van de inhoud te helpen om hoger in de ranking op Google te komen.

Het belangrijkste verschil tussen SEO en betaalde reclame is dat SEO gaat om organische ranking, wat betekent dat u niet betaalt om op een bepaalde plek in de ranking te komen. Om het een beetje eenvoudiger te maken, zoekmachine optimalisatie betekent het nemen van een stuk online content en het optimaliseren van die tekst op een dusdanige manier dat zoekmachines zoals Google dat stuk tekst het liefst bovenaan de pagina zet als iemand ernaar zoekt.

Bekijk het eens op deze manier. Als iemand “veganistische lasagne” intypt in Google, is hij waarschijnlijk op zoek naar een recept, ingrediënten en instructies over hoe het te maken. Als u een artikel schreef over het maken van veganistische lasagne, wilt u dat mensen het recept vinden. Om het voor elkaar te krijgen dat iedereen het recept zal weten te vinden, moet u boven alle andere websites met recepten voor veganistische lasagne zien te komen in Google. Het is niet gemakkelijk, maar dat is waar SEO marketing over gaat en uw seo specialist bij Doelbewust voor u kan verzorgen.

Hoe werkt het?

Laten we het nog verder uitsplitsen: De meerderheid van de online zoekopdrachten beginnen met een zoekmachine zoals Google. In feite begint 75 procent van deze zoekopdrachten op Google. Om beter te begrijpen hoe u uw inhoud hoger kunt laten scoren in de zoekmachines, moet u eerst begrijpen hoe zoeken werkt.

U kunt natuurlijk proberen zelf alle ins en outs van SEO onder de knie te krijgen, maar u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om uw seo specialist bij Doelbewust de inhoud te laten optimaliseren om hoger in Google te scoren en zo meer aandacht voor uw berichten te krijgen.

Kernelementen van SEO: On-page SEO en off-page SEO

Als het gaat om bredere SEO, zijn er twee even belangrijke paden: on-page SEO en off-page SEO.

On-page SEO gaat over het bouwen van inhoud om uw rankings te verbeteren. Dit komt neer op het onder andere opnemen van zoekwoorden in uw pagina’s en inhoud, het regelmatig schrijven van kwalitatief hoogwaardige inhoud, ervoor zorgen dat uw metatags en titels keyword-rijk en goed geschreven zijn.

Off-page SEO is de optimalisatie die buiten uw website zelf gebeurt, zoals het verdienen van backlinks. Dit deel van de vergelijking omvat het opbouwen van relaties en het creëren van inhoud die mensen willen delen. Hoewel het veel voeten in de aarde heeft, is het een integraal onderdeel van SEO-succes.

Top SEO gereedschap

Omdat SEO een vrij technische discipline is, zijn er veel tools en software die helpen bij het optimaliseren van websites.

Google Search Console is een gratis tool verstrekt door Google, en is een standaard tool in de toolkit van de SEO. GSC biedt rankings en verkeersrapporten voor top trefwoorden en pagina’s, en kan helpen bij het identificeren en oplossen van on-site technische problemen.

Google Ads Keyword Planner is een andere tool van Google, als onderdeel van hun Google Ads product. Het kan een geweldige tool zijn om te gebruiken voor SEO, omdat het trefwoord suggesties en zoekvolume van trefwoorden biedt, wat nuttig kan zijn bij het doen van trefwoord onderzoek.

Backlink analyse tools stellen gebruikers in staat om te analyseren welke websites linken naar hun eigen website, of de websites van concurrenten, en kunnen worden gebruikt om nieuwe links te vinden tijdens link building.