Telefonische acquisitie: wat is het en hoe werkt het?De een vindt het fantastisch en de ander heeft er een absolute hekel aan: telefonische acquisitie. Maar wat is het nu precies? Bij telefonische acquisitie worden potentiële klanten benaderd door middel van een telefoongesprek. Een voorbeeld hiervan is een energiebedrijf dat jou probeert over te halen om bij hen een contract te tekenen. Dit is natuurlijk tot ergernis van vele mensen. Een goed uitgevoerde telefonische acquisitie kan echter zeker een succesvolle basis zijn van het werven van nieuwe klanten. Maar hoe pak je dit nu goed aan? In dit artikel leggen we het je uit.
Wie zijn jouw klanten?Stap één van telefonische acquisitie is het maken van een lijst met wie jij als klant wilt hebben, en dus wie je precies wilt gaan bellen. Kwaliteit staat hierin voorop; ga liever voor een paar (grote) klanten, in plaats van voor veel klanten. Bij een lange lijst is de kans namelijk veel groter dat het overgrote deel van de lijst geen behoefte heeft aan jouw product, omdat je niet nauwkeurig genoeg bent geweest in het uitkiezen van je klanten. Zorg daarom dus goed voor een duidelijke, kwalitatieve bellijst. Bedenk daarbij ook goed welke mensen en/of bedrijven je écht als klant wilt hebben.
Het maken van een belscriptStap twee is het schrijven van een goed belscript. Zo weet je ongeveer wat je moet gaan zeggen en hoe je bepaalde situaties aan moet pakken. Ook is de kans dat je ‘uh’ gebruikt een heel stuk kleiner, en dat staat natuurlijk een stuk professioneler. Zorg wel dat jij tijdens het ‘oplezen’ van dit belscript wel blijft luisteren naar de klant. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van telefonische acquisitie. Doordat de klant zich gehoord voelt, is de kans dat ze uiteindelijk wat zullen kopen een heel stuk groter. Beëindig het telefoongesprek daarentegen niet direct zodra je een ‘nee’ krijgt, maar ga hier juist mee door.
|
https://www.resultaat-verbetering.nl/telefonische-acquisitie |