Een eigen laadpaal thuis is de beste en goedkoopste manier om de elektrische auto op de oprit of in de garage op te laden. Dat is echter in lang niet alle gevallen mogelijk. Sterker nog, er zijn redelijk wat woningen en appartementen in Nederland waar het niet of nauwelijks mogelijk is om een laadpaal te laten installeren. Wanneer er wel een stopcontact in de buurt van de auto aanwezig is, lijkt een mobiele thuislader, ook wel een mobiele laadkabel of mobiele laadpaal genoemd, een perfecte optie. Toch wordt dit vaak afgeraden. Hoe zit dat nou precies? Waarom worden mobiele laadkabels afgeraden?Op veel websites kun je lezen dat de mobiele laadkabel niet als standaardoplossing gebruikt mag worden. Daar zijn een aantal redenen voor. Allereerst heeft een mobiele laadpaal nagenoeg altijd een lagere maximale laadsnelheid dan een laadpaal. Daarnaast zijn er een aantal uitdagingen met betrekking tot de veiligheid. Nu is dat echter geen reden om de mobiele thuislader direct volledig af te schrijven. Integendeel, want elektrische auto’s en PHEV-modellen met een bescheiden accupakket kunnen wel degelijk in een nacht volledig geladen worden op een lagere laadsnelheid. Ook is het verhaal van de beperkte veiligheid maar deels waar. Wanneer beschadigde of sterk verouderde wandcontactdozen gebruikt worden én de mobiele laadkabel geen oververhittingsbescherming heeft, kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Mocht je de mobiele laadkabel als standaardoplossing in willen zetten thuis (al dan niet tijdelijk), dan is dat mogelijk zolang je een accu met beperkte omvang wilt laden, je hiervoor een modern, onbeschadigd contact gebruikt (bij voorkeur op een groep met weinig grootverbruikers) en je een mobiele laadkabel hebt die voorzien is van oververhittingsbescherming. Dat een complete laadpaal een betere keuze is, is niet zozeer relevant wanneer die op dit moment (nog) niet bij jou geïnstalleerd kan worden. Wil je deze oplossing een aantal maanden gebruiken? Vergelijk de beschikbare mobiele laadpalen dan vooral goed, want er zijn tegenwoordig tal van modellen met uiteenlopende functies en mogelijkheden, zelfs met laadsnelheden die handmatig in te stellen zijn waardoor je overal je EV of PHEV op kunt laden.
|