Artikel Depot
Image default
Internet marketing

Is SEO wel echt gratis?

Je hoort en leest het maar al te vaak en ongeveer iedere SEO specialist gebruikt het als Unique Selling Point. SEO zorgt voor gratis verkeer naar je website en is veel beter dan alternatieven zoals SEA of LinkedIn Ads. Eigenlijk ben je gek als je er geen werk van maakt.

Maar is SEO daadwerkelijk gratis? Moet je niet betalen om hoger in Google te komen?

In dit artikel geven we je antwoord op deze vraag.

Is SEO gratis?

Technisch gezien is SEO inderdaad gratis. Je kunt Google niet betalen om een plekje in de SERP te bemachtigen. Als je serieus aan de slag gaat met SEO zul je snelgenoeg toch merken dat het niet helemaal zo goedkoop is als het lijkt.

Ten eerste is SEO een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid. SEO draait voor een groot deel om content. Je zult dus veel content moeten schrijven (of eigenlijk typen). Daarnaast bereik je na het publiceren van een blog vaak niet direct de nummer 1 positie in Google. Hier gaan nog een aantal optimalisatie slagen aan vooraf. Zo kun je bijvoorbeeld via Google Search Console zien op welke zoekwoorden je al scoort en welke nog moeten verbeteren.

Ten tweede bestaat SEO voor een groot deel uit het verkrijgen van backlinks. Op het internet vind je veel verschillende tips zoals ‘maak uitmuntende content die mensen zullen delen’ of ‘publiceer een onderzoek die gedeeld zou worden’. Maar in de praktijk zul je merken dat je content niet zo één twee drie gedeeld zal worden. Je zult er actief naar moeten vragen en vaak zul je nul op rekest krijgen.

Maar omdat men de waarde van backlinks tegenwoordig begrijpt zul je er ook vaak voor moeten betalen. En zonder die backlinks ga je het simpelweg niet redden in het SEO landschap.

Conclusie

SEO is in theorie gratis. In de praktijk zul je merken dat het zeker wel wat geld gaat kosten. Toch is SEO waarschijnlijk nog wel de goedkoopste manier van adverteren.